
maandag, augustus 04, 2008
Gefotografeerde Fortis-klant ontsteekt in woede tegen Volkskrant

Foto Martijn Beekman/ De Volkskrant
De Volkskrant plaatste onlangs een artikel over de problemen bij de Fortisbank met als kop 'Je leest de angst op de gezichten'. Bij het stuk werd bovenstaande foto van Martijn Beekman geplaatst waarop een motorfiets, drie mensen en een Fortisfiliaal te zien ziijn. Eén van de drie afgebeelde personen ontstak in woede toen hij op de foto in de Volkskrant werd geattendeerd: "Ik kom geregeld bij die bank. Het personeel kent mij. Ik stond met verbazing te kijken naar een man met een fototoestel die ons op de foto zette en zonder een woord te zeggen op de motor stapte en verdween. Ik heb helemaal geen angst om Fortis en wil niet worden afgebeeld als iemand die mogelijk duizenden euro's kwijtraakt. Ik voel me in mijn hemd gezet. Ik wens niet zo te worden misbruikt. Mag de krant zo'n foto zomaar afdrukken zonder mijn toestemming?"
De ombudsman antwoordt:
Ja het mag. Op de openbare weg geldt het portretrecht niet. Een fotograaf mag gewoon foto's maken van voorbijgangers, zoals de televisie ook mag filmen in drukke winkelstraten. Wie winkelend wordt gefilmd terwijl zijn werkgever denkt dat hij ernstig ziek thuis zit, heeft pech gehad.
Had de fotograaf toestemming moeten vragen? Nee, dat hoeft niet. De foto is gemaakt op de openbare weg. En omdat de fotograaf vermoedelijk niet wist wat de toon van het artikel zou worden, heeft hij de gefotografeerden ook geen toestemming gevraagd.
De ombudsman (die om onduidelijke redenen de foto op de Thomsonlaan situeert terwijl fotograaf Martijn Beekman de locatie aanduidt als Albardastraat) heeft wel begrip voor de grieven van de afgebeelde Hagenaar:
Als je klant bent bij een bank, of er in ieder geval vaak komt om geld te pinnen en je wordt herkenbaar voor een filiaal afgebeeld bij een artikel dat negatief van toon is over de bank, dan ben je niet blij. Formeel is de redactie niets te verwijten en de fotograaf ook niet. Maar de economieredactie had zich wel moeten realiseren wat ze mensen aandoet als ze hen herkenbaar bij een negatief artikel plaatst.